Translate

13 července 2012

První dojmy z Malty ….

bych shrnul do dvou slov - majestátní a zajímavé. Pojďme ale na začátek. Jsme zakotveni v  luxusní a nejstarší Grand Harbour Marina ve Valletta Harbors. Dnes jsem se totiž od převozníka dozvěděl, že nejsme ve Vallette, ale ve Vittoriose, po Maltésky Birgu. Než budu pokračovat. Maltézané mají maltštinu a angličtinu jako úřední jazyky. A angličtinou je to příjemná změna po jižní Itálii, kde jsme se domlouvali nohama a rukama, případně španělsko-italsky. Nicméně Maltština je srozumitelností blízká maďarštině nebo finštině. Nebo-li nerozumíme ani jedno slovo. Naštěstí, jak jsem už psal, místní mluví skoro všichni a velmi dobře anglicky.

Vsuvka z wikipedie: "Maltština je semitskou řečí, při svém vzniku silně ovlivněnou féničtinou a severoafrickými dialekty arabštiny s výraznými deriváty a substráty řečí jiných (zejména italštiny, zde především sicilského dialektu, a také angličtiny). Vývoj maltštiny odpovídá tedy i velice bohatým dějinám maltského národa samotného. Maltština je jediným semitským jazykem, který se píše latinkou."

Zpátky k naší navštěvě Malty. Připluli jsme po rušné noci velmi brzy nad ránem. Podle pilota jsem vyvěsil maltskou vlajku a Q-flag a 3 míle před vjezdem do přístavu kontaktoval rádiem Valletta port control. Vzali si základní údaje, upozornili mě na dva přijíždějící tankery a dali svolení pro vjezd do Grand Harbor. Vstup do přístavu je opravdu úzký a když jsem viděl, jak proti nám vplouvá z opačné strany do vjezdu nákladní loď a hned za ní "malý" tanker, tak jsem si vzpomněl na Benátky. Zvládli jsme to. Následoval radiový kontakt maríny na kanálu 13, ti nám přidělili stání Charrlie 8 (C8) a za dalších 10 minut už jsme stáli vyvázaní k molu. Monumentální historické budovy všude okolo ještě umocňují majestátnost tohoto souměstí. Když jsem psal o tom radiovém kontaktu, tak jsem si ještě vzpomněl, jak příšerné je to v mazinárodních vodách, kde je tolik lodí a rybářských lodí a tak. Každou chvíli nějaký s prominutím blbec něco huláká na kanále 16, nebo sprostě nadává nebotřeba pouští hudbu nebo jenom píská ... blokuje tím nouzovou frekvenci a obtěžuj všechny okolo. Používám teď při nočních plavbách ruční VHF, kterou mám nahoře v kokpitu. Tuto noc jsem ale obě vysílačky musel vypnou.

Vyřídil jsem formality v maríně. Zajímavé bylo, že popsaná púrocedura v Pilotu byla ve skutečnosti mnohem jednoduší. Všechno za nás vyřídili v maríně. Cena je přiměřená lokaci 105.  Pak jsme si šli na hodinku lehnout. Bylo nesutečné vedro (39).

Odpoledne bylo takové vedro, že se nedalo vůbec nic dělat. Do Valetty, která je hned naproti jsme vyrazili až asi ve 1730. Jeli jsme vodním taxi. Bylo to jen 5 minut. Když jsme se večer vraceli autobudes, tak to bylo skoro půl hodiny.

Dnes se chystáme konečně potápět. Přeplujeme s Perlou do vedlejší zátoky, tam jsou diving centra. Zakotvíme tam a vracet se budeme odpoledne. Mají tady nějaké křesťanské svátky, protože Valletta byla vyzdobená, ulice kostely. Musíme se zeptat. Pája už se nemůže dočkat odpoledne, že se vrhne do víru obchodů, já se rozhodně zabavím jinak :-)



Petr