Translate

15 ledna 2014

Zátoka Whangamumu, velrybářská stanice

Dopoldne jsme přepluli na zadní vítr ještě 12nm severně a na oběd už byla kotva na dně v zátoce Whangamumu těsně pod proslulou zátokou ostrovů.  Připadá mi, že každý den kotvíme na krásnějším místě. Whangamumu je neobydlená, poměrně hluboká a malá zátoka. Vjezd do ní je lemován docela vysokými kopci, teprve po chvíli se otevře kruhová zátoka s řadou plážiček a útesů. Hladina je tady skoro úplně klidná, chybí málo, aby to tady vypadalo jako fjord.
Zbytky velrybářské stanice

Na jedné pláži jsou pozůstatky velrybářské stanice z počátku 20. století. Bylo pro mě až nepříjemné se koukat na fotky a číst, jak tady probíhal téměř průmyslový lov velryb. Velryby sem každoročně vplouvali na cestě z tropů do Antarktidy. Tato zátoka pro ně byla jako odpočívadlo a také jako bufet, protože byla a je velmi bohatá na zooplankton. Když velryby vpluly dovnitř, tak jim velrybáři přehradili úzké ústí do zátoky ocelovou sítí do které velryby nahnali a pak je harpunovali. Přímo v zátoce probíhalo zpracování velrybího tuku. Ulovili takto až 50 velryb ročně. Nejsem zarytý odpůrce rybolovu, sám používám k lovu harpunu, ale nějak mi tenhle způsob drancování přišel výrazně odpudivý. Je asi dobře, že tady ruiny jsou i včetně popisků a dobových fotografií, vede to k zamyšlení nad drancováním přírody.
Zátoka Whnagamumu a za ní pobřeží směrem na jih

Po prozkoumání stanice jsme se vydali podél vodopádu nahoru, kde jsme našli tůň i s výhledem na zátoku. Dali jsme si sladkou a ledovou koupel a při sušení na sluníčku jsme se kochali výhledy. Pak stezkou vyšplhali ještě na vyšší kopec s ještě hezčí vyhlídkou a tam jsme opravdu užasli, jak nádherné pobřeží kolem dokola je. Dovedete si představit, že fotka je jen chabým vyobrazením toho, co jsme viděli.
Kormoráni

Jediné o čem tady přemýšlím je to, že jsme odvykli zátokám, kde je víc jak jedna nebo dvě lodě a tak nám tady přijde, že tu je plno. Na rozdíl od Jadranu jsou tady ale výhradně jachtaři, kteří tady jsou na lodi v jednom nebo ve dvou, jsou úplně tiší a člověk o nich vlastně neví. Všichni respektují druhé, na člunu jezdí pomalu, když vůbec používají motor. Téměř všichni rybaří, z lodě, z kajaků ze člunů. Přijde mi, že je otázkou osobní cti vytáhnout alespoň jednu rybu k večeři. Jediné, co je v zítoce slyšet jsou hadající se racci a rybáci.

Později odpoledne jsem neodolal, navlékl se do neoprénu a vyrazil se šnorchlem do ledové vody. Hned, co jsem strčil hlavu pod vodu, tak na mě koukal veliký kanic a s ním několik dalších větších ryb. Neměl jsem harpunu, tak zůstalo u focení. Fotky ale za nic nestojí, voda je plná planktonu a tak je viditelnost opravdu špatná. Překvapilo mě, že jsem tady v té ledové vodě viděl některé druhy tropických ryb, filefish, triggerfish a další. Chaluhy se mi libí, člověk má až závrať, jak se mu hýbe celé dno.
Bohaté vody na živiny jsou na focení špatné

Teď už máme všechno připravené, abychom se zítra přesunuli na Great Barier Island. Vypadá to, že v pátek se zhorší počasí. Tropická tlaková níže, které se blíží k Zélandu ze severu by měla dorazit v pondělí nebo úterý. Mezitím, ale bude pěkná zima, protože se pro změnu z jižních moří v pátek přižene fronta a za ní velmi studený vzduch. To ale budeme už bezpečně kotvit v Port Fitzroy.

Doufám, že se nám zítra povede něco chytit, protože mrazáky se povážlivě vyprázdnily.

Z Whangamumu zdraví za posádku Perly,

Petr

Žádné komentáře:

Okomentovat