Translate

02 dubna 2013

Průjezd kanálem - jak to proběhlo a asi také proběhne ….

zdravím domů. Tak už mě bombardujete, tak plním, co jsem slíbil a popíšu, jak jsme proplouvali kanálem jako pomocníci na lodi Super Molly.

Super Molly je německá ocelová plachetnice do 40FT a jsou velcí kamarádi lodě Norské plachetnice Filixe, asi 50ft. Takže se tito domluvili a s trochou štěstí proplouvali kanálem společně. Malé lodě mají při ploplouvání podstatně jiný režim než ty velké.
Takže zatímco velké lodě mají povinně Pilota (á 3000USD), remorkér (tug) a zatahují je pomocí lokomotiv, tak malé jsou jen něco navíc, kanál si nechá podepsat zproštění jakékoliv odpovědnosti za cokoliv, místo pilota je na palubě poradce (advisor) a lodě se pohybují ve zdymadlech pomocí 4 podavačů lan na souši a 4 na lodi. Dál už jen o nás maličkých lodičkách. Malé lodě se snaží sdružovat a svazovat po dvou až třech a doplňovat jimi místo za resp. před velkými loděmi. 

Pojďme ale ještě o něco před samotné proplutí. Předtím musí totiž oficielní měřič - zaměstnanec kanálu loď změřit, přidělit jí číslo lodě pro transit. Stanoví se cena pro proplutí a provede se registrace. Pak se čeká, až na účet kanálu bude složena patřičná částka za průjezd (pro nás to bylo 800) a teprve potom je loď zařazena do pořadníku. Asi týden před transitem je loď informována o předpokládaném termínu transitu. 48 hodin před tímto datem je loď informována o času nalodění Advisora na loď.

V den transitu musí být loď 2 hodiny před průjezdem na přiřazeném kotvišti a na kanále 12. To jest obvykle v těchto dnech v 1500. V 1600 se nalodí Advisor. Na lodi musí být všichni handlineři a kapitán a posádka. Musí být kapitánátem potvrzení papíry.
Pak se loď vydá směrem k prvním zdymadlu, na straně atlantiku jsou to Gatun Locks. Malé lodě směrem nahoru jsou ve zdymadle až za velkými nákladními loděmi. Když se připlouvá, tak šikovní maníci hodí na loď tzv. zaváděcí lana, to jsou slabé provazy, na ty ovladači lan na lodi přiváží silná vyvazovací lana, připravená na lodi. Á vlastně po cestě do zdymadla se připraví vor z malých lodí tak, že se vyváží boky k sobě. Jedna z nich, vetšinou ta nejsilnější a největší je tzv. řídící loď manévru a Advisor na této lodi řídí dále celý manévr vyvázání tak, že říká, co se má dělat všem ostatním. Advisoři na ostatních lodích poslouchají toho, co je na řídící lodi.
Ve chvíli, kdy jsou všichni vyvázáni, tak se zavřou dvojitá vrata zdypadla a za chvilku se voda začne doslova vařit, jak 100 trubek na dně napouští vodu z Gatůnského jezera. V každém zdymadle se vystoupá asi o 10 metrů. Celkem jsou 3 páry na jedné a 3 páry na druhé straně. Když je voda napuštěna, tak se otevřou vrata vpředu, velká loď s pomocí lokomotiv a svého pohonu vyjede, pak se zatroubí a najednou se uvolní všechna 4 lana voru z malých lodí. Lana, zůstanou přivázána na zaváděcí lana a zatažena zpět do lodi. Pak se celý vor a 4 podavači na souši přesunou do dalšího zdymadla. celé se to opakuje 3x.

Pak jsou lodě cca 30m nad hladinou oceánu v Gatůnském jezeře. Už je tma. Při vyjíždění z posledního zdymadla se uvolní lana svazující lodě dohromady a ty se rozjedou. Všechny jsou pak vyvázány k jedné ohromné bóji nedaleko od posledního Gatúnského zámku.
Advisoři odplují a posádky po několika panácích jdou spát. Druhý den v 0600 přijedou jiní Advisoři. Ti se nalodí a pak se pluje 5 hodin po jezeře a prokopaným kanálem k dalším zdymadlům, tentokrát Miraflor. Jsou také 3, a tam se pro změnu zase klesá až na úroveň Tichého oceánu. Scénář je podobný, jen se lana nepřitahují, ale popouští, jak lodě postupně klesají v každém zdymadle asi o 10m.

V našem případě jsme byli svázáni jen s Felixe a bylo to celé veskrze příjemné, advisoři i posádky obou lodí. Moc jsme si to užili, dozvěděli jsme se mnoho zajímavostí o kanále Panamě a docela neradi jsme se ve dvě odpoledne loučili s Marcusem, Nikol a jejich dětmi v Balboa, odkud jsme se taxíkem a autobusem přesouvali zpátky do Colónu.
Tak a to nás čeká ve středu, tedy doufám, že budeme opět štěstí na advisory a na ostatní loď nebo lodě, které poplují s námi. Pomáhat nám s lany bude Australsko-Novozélandksá posádka Liberty IV.

Dnes jdeme na večeři s našimi Francouzskými známými z Reve de Lune, které jsme potkali na San Blas a kteří dnes připluli do maríny Shelter Bay.

Tak, to jest vše tady z Panamy,

Krásný, snad už jarní pozdrav posílá Petr a Pája

Žádné komentáře:

Okomentovat