Translate

09 června 2013

Jack a Desire, vodopády a fotbalový turnaj

.... včera se toho zase tolik událo. Dopoledne jsem se konečně vypravili na výlet k nedalekým vodopádům. Jenže tady to není tak jednoduché. Člověk si řekne, že vyrazí v 7 a vykope se nejdříve v 9, pak dojede na břeh a potká toho jachtaře, onoho místního řezbáře. S každým je potřeba prohodit pár vět. K řezbářovi Timonovi jsme se ještě museli podívat domů na jeho Tiki. Jednu jsme se hned zamluvili. Dnes tam pojedu s lahví vína a ještě dostaneme kus tuňáka, co včera nalovili.

No vás by asi zajímalo, co je to Tiki, že. Myslím, že jsem se už někde zmiňoval. V celém tichomoří najdete kamenné sochy znázorňující různé postavy. Velikonoční ostrov na největší a nejznámější, ale podobné najdete také na Hawaii, Tahiti, Fiji, zkrátka v celém Tichomoří. Tiki jsou opatřeny silou "mana". Když se na ně pozorně díváte, tak u nich najdete také mnohé společné rysy. Tady na Markézách a Francouzské Polynésii byly Tiki umístěny na krajích posvátných míst a dodnes by si nikdo z místních nedovolil je přesunout nebo poškodit, protože mají mana. Jen evropští misionáři se snažili mnoho z nich zničit, když tu šířili nemoci a křesťanství ... No a řezbáři ve vesnicích po celé Polynésii vyřezávají ze dřeva, kostí a tesají do kamene malé sošky, Tiki. Zároveň společně s Tapa a citrusy je to hlavním zdrojem obživy tady odlehlých vesnic.

Aha a Tapa? No dobře a když jsem u toho, tak dalším tradičním výrobkem je Tapa. To je kresba na papíře vytlučeném tradičním způsobem z banánovníku, nebo chlebovníku nebo ještě jednoho stromu. Podle toho je barva světle, středně nebo tmavě hnědá. Na tomot "papíru" jsou potom ornamentální kresby "tatuáž".

No ale zpátky k výletu na vodopád. Pro změnu už od rána skoro nepršelo, takže to byla krásná procházka, si 40 minut lesem do kopce a 20 minut z kopce. Cestou jsme viděli první malý petroglif. Kluk, kterého jsme cestou potkali, nám nakreslil plánek, jak se tam dostaneme na cestu. Trefili jsme tam.

Vodopád byl krásný a koupání v laguně pod ním skvělé. Já jsem zase obdivoval deštný les. Roste tady všechno možné, kopce okolo jsou neuvěřitelně zelené. Stále jsem z toho unesený.

Když jsme se vrátili a naplnili další 3 kanystry vodou, zajeli jsme si odložit věci na loď. Potom nás už čekala grilovačka na "pláži". Tady opravdová pláž není, jen černé sopečné kameny. Ale na místě, kde se vlévá říčka do moře se dělají hezké vlny a místní děti tam serfují a vůbec si hrají. Hned vedle je fotbalové hřiště. No takže Jack a Dejire je pár pracovitých lidí, ona dělá Tapa a on je řezbář. Jejich produkce směřuje především na prodejní výstavy na Tahiti. Už jsme je několikrát navštívili, máme od nich spoustu ovoce. Každý pátek dělají pro jachtaře za rozumné peníze grilování a místní pokrmy. Kromě toho, že jsme se zase všichni z lodí v zátoce sešli, tak jsme se najedli, všechno bylo naprosto skvělé, ale nejlepší byl passion cru, to je takový salát ze syrové ryby, okurku a cibule .... mňam, rýže, grilované sušené banány, grilované maso, grilované ryby .... všeho víc než dostatek, skvělé.

Po grilování jsme byli domluvení, že Jack a Dejire přijedou k nám na loď a dáme jim nějaké věci za ovoce a koupíme od nich Tiki a Tapa. Obchod proběhl velice dobře, spokojeni jsme byli všichni. Koupili jsme několik krásných tradičních sošek a velké Tapa s ornamentální kresbou mapy Markézských ostrovů. Pak jsme si ještě dlouho povídali o jazycích, zvycích. Nakonec jsme se rozešli s tím, že dnes večer nás vezmou s sebou na langusty. Když to vyjde, tak to bude skvělý zážitek. Třeba se to konečně naučím, ňam, ňam.

Dneska jsem ještě koupil od jiného řezbáře větší Tiki a měli jsme tady návštěvu z lodě vedle, kterou má pán, jenž se na ní plavil v Antarktidě a kolem hornova misu. Skvělá loď a zajímavý člověk. Dnes zatím prší tak jsme na lodi, dáme si tuňáka a odpoledne půjdeme na výlet na kopec. Zítra nás čeká fotbalový zápas ve vedlejší (druhé ze dvou) vesnici.

Z Fatu Hiva zdraví Posádka Perly.