Translate

27 června 2014

Na Kadavu až na druhý pokus, rybaření a šnorchlování

poslední zprávu jsem psal z Viti Levu před výpravou na řeku. Naše výprava dopadla nadmíru dobře. Nejenom, že se nám podařilo proplout spletí mangrovů až k cíli, ale tam jsme našli ohromnou pláž se skvělými vlnami. Kluci tam vydrželi dvě hodiny lítat a vozit se ve vlnách a dalo mi to chvíli přesvědčování, abychom stihli odjet včas a odliv nás donesl zpátky na loď.
Ráno jsme sbalili člun, připravili loď a v 0930 jsme proplouvali pasem. Předpověď byla 8-12kt. Když jsme vypluli, tak to souhlasilo, souhlasilo to ale jen hodinu  pak začalo foukat postupně 25 proti, zvedly se vlny a my jsme nejprve zrefovali a za dalších 20 minut už mířili zpátky tam, odkud jsme dopoledne vypluli. Zakotvili jsme na stejném místě, odkud jsme dopoledne vypluli. Znovu jsme hodili člun na vodu a vyrazili šnorchlovat do pasu. Našli jsme pouze písek, bláto a vodu ve které toho nebylo moc vidět. Ten den se nám prostě nedařilo. Měla přecházet mělká brázda nízkého tlaku, jenže se někde zdržela a přišla až v podvečer. Ve čtyři odpoledne se otočil vítr,  nám se už ale nechtělo vyrážet do tmy a tak jsme se vyspali a vyrazili brzy ráno, za světla a směrem na Bequa. Před Bequa jsme se rozhodli natáhnout plavbu až  na Kadavu. Vytipovali jsme si otevřené kotviště na závětrné straně ostrova, kam bude možné vplout za tmy. Perla zrovna nevyniká plavbou proti větru, takže jsme se zatnutými zuby na předobok dopluli ke břehům Kadavu, kde vítr ustal a my jsme bez problému zakotvili v písku zátoky s překrásnou scenérií.
To ale předbíhám, to jsme viděli až ráno. Hned jsme se šli podívat pod vodu. Voda byla naprosto čistá, jak na otevřeném oceánu, byl jsem úplně unešený. Ůtes u břehu byl živý, plný ryb, byl to vlastně vnější útes, jen tam byl naprostý klid, žádné vlny, žádný vítr, paráda. Po šnorchlování jsme se vydali do dvě hodiny vzdálené zátoky u správního střediska skupiny Kadavu, Vunisea. Proplutí nezmapovaným útesem na kotviště byl středně velký horor. Ještě, že máme dopředný sonar, zvlášť, když sluníčko nespolupracuje, jako teď. Zvládli jsme to a zakotvili nedaleko od městečka, bezpečně, opět na písku. Scenérie je tady opravdu krásná. Na břehu jsme našli několik obchodů, velmi improvizovanou benzinovou pumpu. Říkají tomu tady Government Station, kousek vedle je vesnice. Ptali jsme se, jestli musíme někde prezentovat Sevusevu, ale bylo nám řečeno, že ne, tak šetříme kawu až do vesnice na severu.
Včera ráno, když jsme se chystali na šnorchlování, tak u nás zastavil velký člun a v něm místní policista. S úsměvem na rtech nás zdravil Bula, vylodil se u nás a během velmi přátelského rozhovoru si opsal naše pasy, povzbudil nás k rybaření a odjel za svými povinostmi jinam. Šnorchlování tady je docela zajímavé, prozkoumali jsme útesy blízko lodě i u krásné pláže, kterou jsme objevili za rohem. Jako všude to tady je dost vylovené, přesto jsme dnes i včera měli ryby, co jsme si přes den nalovili. Jednu si ulovil harpunou i Jony. Na pláži jsme si pak natrhali papáju a kokosy, na malém trhu si nakoupili trochu zeleniny a dali si nanuka. Večer jsme byli dost unavení, takže stále chodíme spát osmé.

Zítra se chystáme odjet na sever Kadavu skupiny, kde na nás čekají manty a návstěva vesnice. Začíná se nám rýsovat počasí na plavbu na Lau na příští středu. To by nám trochu zkrátilo pobyt tady, ale Lau je jednozněčná priorita.

To je snad vše, snad kromě toho, že po mé osobní neodborné údržbě spojky nám prokluzuje zpátečka, ještě, že ji zase tak nepotřebujeme, opravíme to, až se vrátíme zpátky do maríny, nebo až někde budou mít svěrák.

Z Perly zdraví kapitán i posádka :-)