Tak máme za sebou první týden na souši. Pája dneska dělala velikonoce, tak jsem vzpomínal na pomlázku doma. Naše velikonoční zvyky jsou tady téměř v rozporu ze zákonem. Pro anglosazské národy je mlácení žen (na veřejnosti) úplně nepředstavitelné. Tak jsem vyšlehal pomlázkou z provazů jen Páju a na sousedky jsem si netroufl. Pája se postarala o zbytek, měli jsme malovaná vajíčka, mazanec i výzdobu. Je to trochu divné, že tu není jaro, ale podzim, no přesto to bylo moc fajn.
Od minulého pondělí jsme se nezastavili a udělali jsme dost práce. Jak to tak bývá, tak hlavně na začátku jsem propadal trochu beznaději, protože místo toho, abychom v klidu dělali naplánované práce, tak, to, co jsme měli naplánované jsme dělat nemohli, zato se vyklubalo několik na první pohled složitých oprav, které jsme neplánovali.
No, dnes jsem opět v optimistické náladě, dohnali jsme plán, tak se s vámi podělím o naše zážitky.
Barnekly - tři dny nám trvalo, než jsme všechny ty příšery odrbali, odrhli, oškrábali a obrousili z trupu. Dnes už jsou obroušená místa natřená základovou barvou. Místo šedé základovky nám soudruh zmatenec ze Seahawku dodal žlutou, takže momentálně vypadá loď jako velikonoční vajíčko. Mezitím přestalo i pršet a tak jsme stihli zjistit, že máme asi dvoucentimetrovou vlasovou trhlinu na kormidle, ze které po kapičkách vytéká voda. Voda v kormidle - totální panika. Tak jsem sedl na Internet, zkonzultoval to se známými v Čechách a udělal opravu. Ta spočívala v tom, že se vyvrtají dvě díry na spodní hraně kormidla, aby vytekla voda. Pak to musí vyschnout, trhlinu jsem vybrousil do tvaru V a pak zalil epoxidovým plnidlem. Nakonec se stejně zadělají díry, všechno se přetře expoxidovou barvou, základovou barvou a antifoulingem a je to ... haha. V mezičase jsem stihl opravit kýl na všech místech, kde koukala rezavějící ocel. Opě, podobně, jako v případě kormidla jsem se vyřádil s epoxidovým tmelem, a dvousložkovou barvou. Teď už byste díry ani nenašli.
Abychom neměli prostoje a zábavy nebylo málo, tak jsem se díky Davidovi Kubáškovi dozvěděl, že bych měl po dvou tisících motohodinách udělat servis převodovky. Opět jsem zabrouzdal na netu a zbledl hrůzou. Kolují tam příšerné příběhy, kdy nejde řadit. I zahleděl jsem se poprvé do knihy Operation manual for SAILDRIVE SD504T. Tam jsem se dočetl, že každých 500 motohodin je nutné znotrolovat spojku a každých 2000 vyměnit. V návodu, který jsem našel na Internetu bylo, že k tomu, aby se člověk k převodovce dostal, tak je nutné posunout motor atd. atd. Cena servisního úkonu od Yanmaru 2000-6000USD. Po bezesné noci a několika hodinách hluboké rozpočtové deprese jsem zasedl znovu na Internet a pak pomocí návodů tam nalezených, vlastní hlavy a Davida na Skypu opravdu vyndal během hodiny převodovku, žádný motor neposouval a zítra ji povezu do servisu, aby ji zkontrolovali, rozdělali a udělali lapping, tedy brusnou pastou obnovili povrch kuželů. Byl bych to schopen udělat i sám, ale nemám tady k tomu potřebné nářadí. Mělo by nás to stát asi 50USD, což se v rozpočtu najde. Jen doufám, že naše funkční převodovka bude stejně funkční i po této servisní akci. To jsem se zase naučil věcí :-)
Pája zatím naleštila celý trup, takže je Perla alespoň nad čarou ponoru krásná, jako nová.
A že je ten jachting krásný .... musím se pokaždé smát, když tady vidím každý den ty jachtaře lítat kolem lodí jako motorové myši. Všichni se pak sejdou večer ve frontě na sprchu a vypráví si o brusných papírech a o tom, jak se těší zpátky na vodu a na oceán. Průměrná doba roční údržby je asi dva měsíce, když nepočítám ty, kteří dělají nějakou větší akci, ti makají třeba půl roku. Nikdy nezapomenu na jednoho kluka z lodě, kterého jsme potkali na Galapágách. Tak po otázce, jak se mají propadl v hysterický záchvat, že je jen otrokem lodě, že pořád jenom musí něco opravovat a že takhle si jachtaření rozhodně nepředstavoval. Já to nevidím tak černě, pro nás je to odhadem 40% dřina, zbytek super pohoda, cestování a zábava. Nejlepší jsou místa, kde se nedá nic koupit, sehnat a zařídit, tam se totiž skoro vůbec nemusí na lodi nic dělat.
A ještě si neodpustím jednu fotku.
Hádejte, která část řetězu je ta novější od Avaryachtu a která je ta starší, která byla původně na lodi ...
Už máme nový řetěz a novou kotvu na lodi, tak jsem zvědaví, jak to bude držet.
Z pracovního tábora zdraví domů a hezké Velikonoce přeje,
Petr
Žádné komentáře:
Okomentovat