Translate

21 dubna 2014

Údržba, jak pokračujeme dál

Tak máme za sebou první týden na souši. Pája dneska dělala velikonoce, tak jsem vzpomínal na pomlázku doma. Naše velikonoční zvyky jsou tady téměř v rozporu ze zákonem. Pro anglosazské národy je mlácení žen (na veřejnosti) úplně nepředstavitelné. Tak jsem vyšlehal pomlázkou z provazů jen Páju a na sousedky jsem si netroufl. Pája se postarala o zbytek, měli jsme malovaná vajíčka, mazanec i výzdobu. Je to trochu divné, že tu není jaro, ale podzim, no přesto to bylo moc fajn.

Od minulého pondělí jsme se nezastavili a udělali jsme dost práce. Jak to tak bývá, tak hlavně na začátku jsem propadal trochu beznaději, protože místo toho, abychom v klidu dělali naplánované práce, tak, to, co jsme měli naplánované jsme dělat nemohli, zato se vyklubalo několik na první pohled složitých oprav, které jsme neplánovali.
No, dnes jsem opět v optimistické náladě, dohnali jsme plán, tak se s vámi podělím o naše zážitky.
Barnekly -  tři dny nám trvalo, než jsme všechny ty příšery odrbali, odrhli, oškrábali a obrousili z trupu. Dnes už jsou obroušená místa natřená základovou barvou. Místo šedé základovky nám soudruh zmatenec ze Seahawku dodal žlutou, takže momentálně vypadá loď jako velikonoční vajíčko. Mezitím přestalo i pršet a tak jsme stihli zjistit, že máme asi dvoucentimetrovou vlasovou trhlinu na kormidle, ze které po kapičkách vytéká voda. Voda v kormidle - totální panika. Tak jsem sedl na Internet, zkonzultoval to se známými v Čechách a udělal opravu. Ta spočívala v tom, že se vyvrtají dvě díry na spodní hraně kormidla, aby vytekla voda. Pak to musí vyschnout, trhlinu jsem vybrousil do tvaru V a pak zalil epoxidovým plnidlem. Nakonec se stejně zadělají díry, všechno se přetře expoxidovou barvou, základovou barvou a antifoulingem a je to ... haha. V mezičase jsem stihl opravit kýl na všech místech, kde koukala rezavějící ocel. Opě, podobně, jako v případě kormidla jsem se vyřádil s epoxidovým tmelem, a dvousložkovou barvou. Teď už byste díry ani nenašli.



Abychom neměli prostoje a zábavy nebylo málo, tak jsem se díky Davidovi Kubáškovi dozvěděl, že bych měl po dvou tisících motohodinách udělat servis převodovky. Opět jsem zabrouzdal na netu a zbledl hrůzou. Kolují tam příšerné příběhy, kdy nejde řadit. I zahleděl jsem se poprvé do knihy Operation manual for SAILDRIVE SD504T. Tam jsem se dočetl, že každých 500 motohodin je nutné znotrolovat spojku a každých 2000 vyměnit. V návodu, který jsem našel na Internetu bylo, že k tomu, aby se člověk k převodovce dostal, tak je nutné posunout motor atd. atd. Cena servisního úkonu od Yanmaru 2000-6000USD. Po bezesné noci a několika hodinách hluboké rozpočtové deprese jsem zasedl znovu na Internet a pak pomocí návodů tam nalezených, vlastní hlavy a Davida na Skypu opravdu vyndal během hodiny převodovku, žádný motor neposouval a zítra ji povezu do servisu, aby ji zkontrolovali, rozdělali a udělali lapping, tedy brusnou pastou obnovili povrch kuželů. Byl bych to schopen udělat i sám, ale nemám tady k tomu potřebné nářadí. Mělo by nás to stát asi 50USD, což se v rozpočtu najde. Jen doufám, že naše funkční převodovka bude stejně funkční i po této servisní akci. To jsem se zase naučil věcí :-)
Pája zatím naleštila celý trup, takže je Perla alespoň nad čarou ponoru krásná, jako nová.
A že je ten jachting krásný .... musím se pokaždé smát, když tady vidím každý den ty jachtaře lítat kolem lodí jako motorové myši. Všichni se pak sejdou večer ve frontě na sprchu a vypráví si o brusných papírech a o tom, jak se těší zpátky na vodu a na oceán. Průměrná doba roční údržby je asi dva měsíce, když nepočítám ty, kteří dělají nějakou větší akci, ti makají třeba půl roku. Nikdy nezapomenu na jednoho kluka z lodě, kterého jsme potkali na Galapágách. Tak po otázce, jak se mají propadl v hysterický záchvat, že je jen otrokem lodě, že pořád jenom musí něco opravovat a že takhle si jachtaření rozhodně nepředstavoval. Já to nevidím tak černě, pro nás je to odhadem 40% dřina, zbytek super pohoda, cestování a zábava. Nejlepší jsou místa, kde se nedá nic koupit, sehnat a zařídit, tam se totiž skoro vůbec nemusí na lodi nic dělat.

A ještě si neodpustím jednu fotku.
Hádejte, která část řetězu je ta novější od Avaryachtu a která je ta starší, která byla původně na lodi ...

Už máme nový řetěz a novou kotvu na lodi, tak jsem zvědaví, jak to bude držet.

Z pracovního tábora zdraví domů a hezké Velikonoce přeje,

Petr




Žádné komentáře:

Okomentovat