Translate

14 února 2015

Silvestrovská oslava v Sydney

V Sydney je oslava příchodu nového roku ohromnou událostí. Týden dopředu jsou již v přístavu i ve městě různá omezení a všichni se na tuto událost připravují. Ono to tady má jinou atmosféru už jen proto, že je to vlastně na začátku školních prázdnin a je léto a doba dovolených.
My jsme připluli do Sydney Harbor 28.12. a ty tři dny jsme si prostě užívali milého velkoměsta. Kotvili jsme u opery a pak v Rozelle Bay u rybího trhu. Do centra jsme to měli pěšky deset minut. S Perlou jsme proplouvali slavnými místy, navštívili Darling Harbor. Libovali jsme si, že máme loď a mávali přeplněným turistickým lodím, kde se tísnili desítky a stovky lidí za 100 dolarů za lístek.

A pak bylo najednou 30.12. a tak jsme se podle plánu přesunuli zpátky do Farm Cove, tedy přímo k opeře. Dopředu jsme jsme věděli, že tady všude budou tisíce lodí a že mnoho lidí z Sydney vlastně vůbec neumí kotvit a tak že je potřeba počítat s mírnými nervy. Vyhlášeným místem s nejlepším výhledem na operu a most a ohňostroje a vůbec jsou právě Farm Cove, kde jsme byli my a pak zátoka u Zoologické zahrady. Farm Cove je poněkud rušnější a víc to tam houpe, ale kotvit přímo u opery je prostě super, takže jsme prostudovali předpověď počasí bylo jasné, že zůstaneme tady.  Naše 30kg kotva Sarca se zaryla hluboko do bahna zátoky. V předpovědi počasí byla změna větru během noci, ale od té doby, co máme tuhle kotvu můžeme klidně spát skoro v jakémkoliv počasí. Jenže na světě nejsme jenom my. Během večera bylo ve Farm Cove dalších asi 20 lodí. Místa je tady dost, takže žádné velké drama …. až na to, že chvíli po půlnoci mě probudil vítr. Aha, už se otočil, řekl jsem si a ze zvyku jsem vyhlédl bočním okénkem z kajuty. Hned bylo jasné, co se děje. Lodě, které stály za námi víc uvnitř zátoky už nebyly uvnitř ale vesele pluli i s kotvou ve vodě ven ze zátoky. Vyskočil jsem z postele rovnou do kalhot, popadl bundu a dalekohled a už jsem byl venku. Jak se otočil vítr, tak 10 lodí najednou se utrhlo z kotvy a driftovaly ven. Většinou byl na palubě jen jeden člověk nebo dva lidi. Vyslanci držící správné místo s dobrým výhledem. A tak teď sám zápasil z kotvou a lodí. Měli jsme vlastně obrovské štěstí, protože kolem nás v těsné blízkosti proplulo s kotvou ve vodě alespoň pět lodí a některé z nich pak manévr opakovali několikrát po sobě.  A nebyly to vždycky malé lodě. Mnohé měly přes padesát stop a byly kovové. Další dvě hodiny jsem pozoroval dění okolo a byl připravený jet pomoc, když by to bylo potřeba, nebo nastartovat a uhnout, když by se na nás někdo řítil. Aby byla atmosféra dokonalá, tak z rádia na kanálu 16 se ozývalo jedno mayday za druhým. Většinou to bylo z druhé strany od Zoologické, tam foukal vítr do zátoky a tak ti, co se utrhly a zamotali a podobně končili na útesech nebo pláži. Znovu a znovu jsem si opakoval, že mít pořádnou kotvu a hodně řetězu je jedna z nejdůležitějších věcí na lodi, zlatá Sarca Excel, tuhle kotvu si koupím hned znovu.

Kolem třetí se vítr trochu utišil, tichlo také zoufalé volání o pomoc na rádiu, všichni zase kotvili a tak jsem šel spát. Od rána a během celého dopoledne se zátoka plnila a plnila a lodě byly blíž a blíž k sobě a dělaly spoustu srandovních manévrů. Všechno se obešlo bez větších incidentů na čemž se největší měrou podílelo počasí, které zase pro změnu jednou spolupracovalo, vál stabilní mírný vítr a tak i špatně zakotvené lodě stály, tam kde zakotvili a až na drobné spíš úsměvné situace všechno probíhalo dobře. My jsme měli pozvanou Hanku s rodinou. Pokud byste si chtěli pronajmout loď na tenhle večer tak zaplatíte něco mezi 500 až 1000AUD za osobu a byli byste narvaní s dalšími 50 lidmi na lodi, jako je naše. Prostě každý chce být v Sydney Harbor a koukat z lodi na ohňostroj. Jednoduchý a předem vymyšlený plán, jak Hanku s Davidem a dětmi dopravit na Perlu se ukázal jako neproveditelný, protože během dopoledne uzavřely nástupní molo u Man-O-War steps u opery a nakonec jsme pro ně musel jet až do vojenského přístavu, kde se nám podařilo je nějak propašovat na člun a pak dopravit na Perlu.
No a pak už jsme si užívali programu, chlebíčků, vína a jednohubek. Odpoledne byla letecká akrobatická show, pak vrtulníky. V devět hodin byl "dětský ohňostroj" a potom přístavem proplouvala flotila starých lodí a novějších velkých lodí, které byly celé nasvícené led osvětlením. To bylo jako z kresleného filmu.  Najednou byla půlnoc a v celém Sydney Harbor probíhal obrovský synchronizovaný ohňostroj a světelná a hudební show. No těžko se to popisuje, trochu se to vymyká běžným představám. Australani milují ohňostroje. Ale je tady jeden velký rozdíl oproti nám - zábavní pyrotechnika je zakázaná, takže se vždy jedná o profesionální velké ohňostroje a nikdo po sobě nestřílí malé čínské rachejtle, nehoří auta ani popelnice. Ten půlnoční ohňostroj byl obrovský a hezký a taky hlučný. Taky jsem myslel na kaloně, kteří každý večer vylétali ze stromů botanické zahrady a jako stíny pomalu letěli přes bílou nasvícenou siluetu Opera House. Těm se to asi moc nelíbilo.
Ráno jsme se probudili a Perla byla pokrytá souvislou vrstvou popela a ohořelých zbytků rachejtlí. Bylo co umývat a zametat. Lodě kolem jedna po druhé zvedaly kotvy a odplouvaly unaveně z Farm Cove a jiných míst a celý přístav byl nyní posetý loděmi a čluny a všichni jezdili tam zase zpátky a trajekty se jen těžko proplétaly tím hemžením a tak alespoň troubily a lidé si mávali a kapitáni trajektů nadávali. My jsme také zvedli kotvu a vypluli do Rozelle Bay k rybímu trhu, kde jsme si dali malý oběd. Pak jsme si dali druhý oběd u nás na lodi - tradiční čočku. A stejně pomalu, jako ostatní jsme pluli přístavem až jsme do razili do Manly, kde jsme vysadili Hanku s Davidem, protože tam měli auto. Manly je čtvrť hned u vjezdu do Sydney Harbor. Z Centra tam jezdí každých dvacet minut trajekt.Manly se moc líbí Páje. je to mladá serfařská a party čtvrť. Na jedná straně je Sydney Harbor a trajekt a na severní straně je otevřená serfařská pláž s dlouhou stezkou okolo. Plno kaváren, restaurací.
Překotvili do klidnější Quarantine Bay, na dohled od Manly. Bylo prvního ledna, Nový rok,  krásné počasí tak jsme se koupali a šli na procházku a vůbec nám bylo fajn.

Fotky z ohňostroje najdete na Páji facebooku a nebo jinde na Internetu.